Nu börjar det hända saker...

2009-03-31 @ 18:17:07
Nu ni kära läsare börjar det hända saker här. Vaknade i morse kl 2 av att jag hade ont i ryggen och av värkar. Tog mobilen och klockade värkarna med hjälp av stoppuret. I början kom dom var 13-15:e minut och varade mellan 30-50sekunder men när dom kom var sjätte minut och varade över en minut så väckte jag A och berättade läget. Klockan var då 4.45. Jag tänkte det är lika bra att väcka han medans det inte är nån panik och jag tänkte berätta att jag går upp och äter, för jag var hungrig. Inte tänkte jag på att jag skulle ringa och prata med BB än. Men A tyckte det så jag gjorde det, dom tyckte det var bra om jag kom in på en koll. "Ingen panik att komma så ät ni frukost i lugn och ro, och kom in sen". Så det gjorde vi. Åt våra frukost och medans jag gjorde mig i ordning så packade A in alla prylar som skulle med i bilen. 6.15 åkte vi hemifrån.

När vi kom dit så vart vi mötta av en trevlig sköterska som visade oss ett litet rum där vi fick vänta på att barnmorskan skulle komma. Hon hette Anna. Dom va precis i skiftbyte så det tog en liten stund. När bm kom så pratade hon lite och bad mig sedan att lägga mig ner på en säng så hon kunde känna lite på magen och lyssna med en tratt. Efter att ha gjort det så satte jag mig i en fotölj och hon koppla på en CTG-apparat. Den höll koll på barnets hjärtljud och mina värkar. Den fick sitta på i 30minuter. Men jag orkade inte sitta särskilt länge så jag la mig på sängen igen. Då vart det lite glapp med "plattorna" på magen men det fixades till. När dom 30minuterna hade gott konstaterade dom att jag hade värkar var 7:e minut och barnet hade en plus på ca145 slag/min.

Efter det fick jag gå till ett litet undersöknings rum och sitta i en gyn-stol och en gynekolog undersökte mig. Slemproppen satt tydligen kvar, men den va mjuk och stor så dom trodde den kunde lossa väldigt snart.  Det som hade sipprat ut ur mig för några dagar sen va troligtvis småsmå bitar av slemproppen blandat med flytningar, men dom visste inte säkert. När undersökningen var slut så fick vi åka hem åt igen. Klockan var då ca 8.30.

Väl hemma så gick jag på toa och sen och la mig och sov en liten stund. Kl 10.30 var det dax att vakna igen för kl 11 skulle vi åka in till Norrtälje till MVC och prata med barnmorskan. Så vi åkte. Där pratade vi lite om vad som hänt under morgonen, men hon va påläst så det vart inte så mkt snack om det. Utan vi pratade om det som var anledningen till att vi skulle dit och det va att gå igenom hur förlossningen skulle gå till. Hon visade med docka och ett bäckenben hur barnet ligger och vrids på sig under förlossningen. Hon berättade även om saker som kunde hända under en förlossning och om olika smärtlindringar. Det tog en timma. Efter det gjorde hon vanliga kollen av magen, fundusmåttet var 38cm, så livmodern hade växt 2cm sen förra gången, och hjärtljudet var 137slag/min.

När vi kom hem pratade jag lite med min mor i telefon och sen ställde vi oss och gjorde våfflor. Det var gott! Värkarna hade då avtagit nästan helt så vi gick och la oss och sov en stund. Sen vaknade jag vid 17-tiden och började få värkar igen, men dom kom väldigt glest emellan och varar inte så länge. Så nu får vi se hur det hela fortsätter... Men det va tur att A hade redan tagit ledigt idag! Får se hur det blir imorgon om han åker och jobbar, men det beror ju lite på hur kvällen och natten fortskrider... To be continued :P
Kommentarer
Postat av: malin

Vad roligt :) Lycka till!

2009-03-31 @ 18:56:16
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh nu är man ju inte lite nyfiken, hoppas på en frisk och kry baby kommer snart till er :)

2009-03-31 @ 19:47:18
URL: http://niiilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0